22-es csapdájában az 54-es új szakasza mentén élők

2020 május 15
Megosztás

Letiltották a mezőgazdasági járműveket az 54-es négysávos bevezető szakaszáról. Abszurd, de néhány kilométer múlva már folytathatják az útjukat a 44-esen, de addig az új szervízútra kényszerülnek, amelyből az aszfaltos keskeny, a nem aszfaltos pedig életveszélyes és a közútkezelő a fenntartásukat rásózná a kecskeméti önkormányzatra.

Júliusban átadás

Impozáns és minőségi lett Kecskeméten a 54-es út bevezető szakasza, amely immáron négysávos, nemhiába döntögetnek sebességrekordokat rajta a gyorsasági motorok és sportkocsik a traffipaxok adatai szerint. 

Az út mentén élők viszont szó szerint csapdába estek. 

A négysávos melletti, kerékpározásra kijelölt szervízúton a napokban felborult egy szénabálákat szállító teherjármű pótkocsija. Az ok az út keskenysége, ezért a szembejövő jármű miatt le kellett mennie az út szélére, ami azonban csak laza földdel van feltöltve, így a kerék belesüllyedt és a vontató a magas teherrel elborult.

Rendőrt hívtak, de végül örülhettek, hogy nem büntették meg őket, mondván, az út még nincs is átadva. A hivatalos forgalomba helyezést július elejére tervezik. De addig is hol közlekedjenek a mezőgazdasági járművek, hiszen a még át nem adott négysávoson már minden körforgalomnál tiltó tábla jelzi, hogy semmiféle lassú járművel: traktorral, lovaskocsival, kombájnnal stb. nem lehet végigmenni az új szakaszon. Ezekből ugyanis akad errefelé bőven, mert itt csak gazdálkodók élnek, de Matkópusztáról, Helvéciáról, Jakabszállásról, de még Bócsáról is az 54-esen hoznak fel traktorokkal, mezőgazdasági vontatókkal a silókban gabonát, szálas takarmányt, valamint gyümölcsöt, szőlőt Nyárlőrincre a szörpfeldolgozóba. Útjukat Kecskemétnél érinti az új négysávosított szakasz, amelyre viszont nem hajthatnak fel, az M5-ösre felvezető körforgalomnál át kell térniük a szervízútra, amit viszont nem mezőgazdasági járművek szélességére és súlyára készítettek, sőt ide már aszfalt sem jutott csak zúzott kő.

Hiányzik a tömörített keményszegély

A másik oldalon sem rózsás a helyzet. A Szélmalomcsárda oldalában a szervízút annyira leszűkül, hogy ott nem fér el egy kombájn, ezért kénytelen a MAXX autó szervíz mögött kanyarogni, hogy a Szent László körút felől közelítse meg a 44-est. A  Shell-Tormási-Szélmalom körforgalmi csomópont viszont annyira keskeny, hogy csak a szegély érintésével, sérülésével juthat túl rajta egy kombájn, vagy egy traktor a vontatmányával, hogy folytathassa útját Nyárlőrinc felé.

A legnagyobb gondban az M5-ös autópálya felhajtójánál lévő MOL benzinkút térségében élők vannak. Őket ugyanis a korlátokkal középen betontömbökkel elkészült négysávos teljesen elvágta a külvilágtól. Az addigi átjárókat megszüntették. 

Szűk kis kanyargóval kezdődik a lehajtás az 54-esről

Az egyik lakó azt mondta a Hírösvénynek, hogy évekkel ezelőtt volt egy lakossági fórum, ahol jelezték, ennek a felhajtónak, ami körforgalommá alakul, kéne egy bevezető ágat tenni feléjük. Nem lett, így most a korláton túlról nézik az út másik oldalán lévő buszmegállót, ahová át kéne jutniuk. Ennek két megoldása van jelenleg: vagy szabálytalanul átmásznak a korlátokon és a betontömbökön, vagy pedig elmennek az út mentén egészen a Halasi útra (541-es út) bevezető körforgalomig, amely mintegy három kilométerre van az autópálya-felhajtótól, ott a körforgalom alatti gyalogos-kerékpáros alagúton át a túloldalra és újabb három kilométert vissza, hogy elérjék a buszmegállót.

Ez viszont kerékpárral megoldhatatlan, mert mint már említettük, erre az oldalra már csak durva zúzott kő jutott, de az a kisgyermekes anyuka, aki eddig babakocsival kelt át az úton, míg volt átjáró, már ő sem tud erre menni. Nem beszélve arról, hogy ez a dimbes-dombos zúzottköves út legnagyobb magaslatára már korlátra sem tellett, míg a kisebb emelkedőkre igen. A traktorosok azt mondják, itt elmenni minden egyes alkalommal életveszélyt jelent a számukra, nagyobb esőzések utáni fölcsuszamlások lehetőségéről nem is beszélve.

Nem vontatóbarát, miközben ide csak azzal térnek le

A gazdák szerint úgy tiltották le őket a négysávosról, hogy nem mérték fel, mekkora itt a mezőgazdasági gépek száma, így ezek az utak az erre való közlekedésre nem lettek felkészítve. Azt szeretnék, hogy engedjék vissza őket a négysávosra, erre a szakaszra pedig tegyenek ki sebességkorlátozó táblákat. A zúzott köves szervízút mentén élők pedig természetesen kijárót szeretnének, de addig is, amíg az meg nem épül, azt szeretnék, hogy legalább a következő körforgalomig aszfaltozzák le ezt az útszakaszt.

Aztán a kanyargó egyszer csak véget ér, kezdődik a murvás hullámvasút

Megkerestük a négysávost az átadást követően üzemeltető Magyar közút Nonprofit Zrt.-ét, hogy miért kellett letiltani a négysávosról a mezőgazdasági járműveket, vontatókat és tudnak-e az ebből eredő szervízútproblémákról? A közútkezelő a Hírösvények annyit válaszolt, hogy az 54-es főút új szakaszának beruházója és a projekt lebonyolítója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. Így a beruházás műszaki paramétereiről bővebben ők adhatnak tájékoztatást. Hozzátették: Egyúttal azt is szeretnénk jelezni, hogy az 54-es főút új bevezető szakasza melletti területek, utak üzemeltetése a jövőben sem fog cégünkhöz tartozni.

(Tehát a kecskeméti önkormányzat büdzséjét és idegeit fogja terhelni).

Ezt követően a NIF Zrt.-hez fordultunk a kérdéssorunkkal:

A NIF leszögezte: A főúton a mezőgazdasági és egyéb járművek közlekedésének korlátozását az építését engedélyező hatóság a vonatkozó jogszabályi előírásokra figyelemmel írta elő. Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet 1. melléklet 34.3. pontja kimondja: „A forgalom biztonságának és zavartalanságának érdekében azokon a lakott területen kívüli utakon, amelyeken az átlagos napi forgalom a 6000 egységjárművet meghaladja, a mezőgazdasági vontatók, az állati erővel vont járművek és kerékpárosok közlekedését meg kell tiltani, ha azok úticéljukat a közelben levő más – lényeges útvonalnövekedést (általában 10–25%) nem jelentő – úton elérhetik.”

Hozzátették: 2013-ban és 2014-ben az 54. sz. főút tervezése során több egyeztetés történt Kecskemét önkormányzatával, a helyi közút és az országos közút kezelőjével, a közmű szolgáltatókkal, továbbá az engedélyezésben részt vevő hatóságokkal. A megbeszéléseken a szakmai szervezetek mellett a környékbeli mezőgazdasági termelők és szállítók képviselői, továbbá a Bács-Kiskun Megyei Agrárkamara, valamint a Kecskeméti Gazdakörök képviselője is részt vett. Az egyeztetések eredményeként a főút mellett lévő ingatlanok megközelítését, a főútról kitiltott járművek közlekedési lehetőségét, valamint a keresztirányú átközlekedési feltételeket biztosító szervizút hálózat tervezett változatát mind a szakmai szervezetek, mind az eljárásban résztvevő ügyfelek is elfogadták.

A megépített szervizutak paraméterei (kiépítettség, szélesség, illetve magassági vonalvezetés) összhangban vannak a várható forgalmi igényekkel, valamint a megfelelnek a vonatkozó tervezési előírásoknak.

 A tervezési területtől távolabb, az M5 autópálya melletti tanyán élők kerékpáros és gyalogos forgalmi igénye a tervezés keretében tartott egyeztetések során nem, csak a kivitelezés közben merült fel, így az igénynek a jelen beruházás keretében való kezelésére nincs lehetőség, ez azonban nem jelenti azt, hogy más forrásból - az elkészült létesítményekhez csatlakozva - a probléma ne lenne megoldható.

Arra, hogy az aszfaltos szervízút miért nem kapott tömörített kemény szegélyt, a zúzott köves szervízút legmagasabb dombja miért nem kapott korlátot nem kaptunk választ, így arra sem, hogy a tervezők láttak e már mezőgazdasági vontatót, vagy kombájn és tisztába vannak-e annak méreteivel.