Több évtizedes jövőkép Bethlenvárosban

2023 feb 26
Megosztás

Bethlenváros Lakói Egyesületének elnökeként fogadott Falu György, Kecskemét alpolgármestere. Felbolydult a városrész, hiszen hosszú idő után elkészült a Károly Róbert krt. a Széchenyivárosban. Megbeszéltük mi várható városrészünkben.

Egy város közlekedésének fejlesztése nem egyik napról a másikra történik. A város fejlődésének irányát – így a közlekedését is - a Település Rendezési Terv évtizedekre előre határozza meg. Ezt rendszeresen felülvizsgálják, finomítják, de az alapvető irányok megmaradnak. 

Egyrészt nagy múltú, régi város, hiszen az első írásos dokumentum 1368-ban már említi Kecskemét városát. Ugyanakkor a modernkori Kecskemét csak 1950-ben lett megyeszékhely. Ekkor vált igazi régió központtá, ekkor indult meg az urbanizáció. A különleges településszerkezetű kiskunsági tanyavilágból ekkor kezdett beáramlani a lakosság. 1870-ben még csak 32 ezren lakták a települést, 1949-ben 61 ezren, mára ez a szám 110 ezerre nőtt. Ehhez a gyors lakosságnövekedéshez kell az úthálózatot is igazítani.

Bethlenváros is rohamosan kebelezte be a környező mezőgazdasági területeket, a Vacsihegyet és a Budaihegyet. 1978-ban költöztem a mai Belső-Bethlenváros területére a Kada Elek utca és a Budai utca sarkára. Ezután ahogy nőtt a város költöztünk kintebb családunkkal. 1984-ben, az akkor földutas csatorna nélküli Mikszáth krt-ra. 1993-ban a Nagy Lajos kir. krt-ra, amely még szintén földút volt. Itt volt a 16-os busz végállomása Miklovicsfalu néven. Ebből is látszik, milyen hatalmas léptekkel nő a város.

Kecskemét sugaras-gyűrűs hálózatú város, mindig is a legforgalmasabb kereskedelmi útvonalak mellett helyezkedett el. A városon át húzódik az egykori „Sóhordó út”, nevében is a régi funkcióját őrzi. Ezért is hatalmas az átmenőforgalom. Ezért a fejlesztéseknek elsődlegesen ezt az átmenőforgalmat kell figyelembe venni, kivezetni azt a belső városrészekből.

Az M5-ös autópálya megépülésével végre fellégezhetett a város, de a 44-es utat elérni igyekvők még sokáig terhelték a Hunyadivárost és a Bethlenvárost is. 

A kormányzati beruházásból 2018-ban megvalósult Északi elkerülő út, a 445-ös, lehetővé tette, hogy meginduljanak a város belső területein is a sugaras és gyűrűs útfejlesztések, hiszen az átmenőforgalom jelentős részét átvette körgyűrű, mely így a Déli (54-44) elkerülővel együtt teljessé vált Kecskemét körül. 

Az első, bennünket is érintő úthálózati elem a Károly Róbert krt. megépítése volt, melynek egyik ága a Nagy Lajos kir. krt. irányában most még pusztán egy lezárt kiágazás, ám jelzi a jövőt: A két nagy királyunkról elnevezett út közötti nem egészem 1 km-es szakasz is előbb utóbb megépül. 

Ennek az útnak a mintegy 45 m széles nyomvonala már évtizedet óta ismert, a területre építeni nem lehet. Ha eljön az ideje, éppúgy felkeresi a város a tulajdonosokat, mint ahogyan tette azt a Károly Róbert krt. esetében is, a közös megegyezést pedig egy adás-vételi szerződésben rögzítik majd, így lesz a városé a terület.

Ám ezzel a városrész – és persze a város – problémája csak részben oldódik meg, hiszen egy másik elképzelés, a Bethlenváros és Hunyadiváros összekötése is igen nagy kihívás. Ott egy aluljáró kiépítése oldaná meg a problémát, így jelenleg úgy tűnik, hogy a Széchenyi város és a Bethlen város közötti körút megvalósulása hamarabb bekövetkezhet.

Áttekintettük a Róbert Károly krt. átadása miatt megnövekedett jobbra kanyarodási irányú forgalmat Csíksomlyó utcai csomópontban. Egy külön kanyarodó sáv kiépítése miatt egy gazdasági társaság tulajdonában lévő terület megvásárlása is szükséges. 

Amint azt alpolgármester úr elmondta, évekkel ezelőtt megkezdődtek a tárgyalások, de a Károly Róbert krt. építésének elhatározása óta, lassan több mint egy éve tárgyal a városvezetés a tulajdonossal, akivel rendkívül nehéz megegyezést kötni. A töltőállomás hálózat képviseletében Novák László úr több ízben járt Kecskeméten. Így, ha nem is túl gyorsan, de végre 2023. januárjától már a konkrét szerződés szövegének egyeztetése zajlik. Hát igen, nem krumplit kell venni a piacon…

Tervvázlatok már 2021 végén is készültek egy kanyaródó sáv kiépítésére, ezt mutatja be a 2. kép, hangsúlyozva, hogy ez egy, a benzinkút úthálózati fejlesztésére is alternatívát tartalmazó vázlat, ám a jobbra kisíves sáv is jól látható rajta. Bízunk benne, hogy ez a fejlesztés is rövidesen megvalósul a város vezetésének köszönhetően.

Mint látható, nem sok éves, évtizedes célkitűzések mentén fejlődik egy város, amely komoly munkát, hatalmas energiák mozgósítását és a több száz fős hivatal munkatársainak együttműködését igényli. Nem csak úgy beírkálunk a Városházára elintézni egy körút megvalósítását. Szakemberek dolgoznak ezen felelősen. De persze manapság mindenből lehet politikát csinálni!

Kecskemét Integrált Településfejlesztési Stratégiája a város honlapjáról letölthető:

https://kecskemet.hu/uploaded_files/prod/files/2019-06/1_integrlt-telepl...

Bethlenváros Lakóinak Egyesülete örömmel áll a városrész lakóinak rendelkezésére objektív válaszokkal kérdéseik esetén a közösségi oldalán: www.facebook.com/bethlenvaros

Ladányi Kovács Zoltán

elnök

Bethlenváros Lakóinak Egyesülete